Nowości i ogłoszenia

Aberracje dwukierunkowe i dwurazowe

   Remont ciągu tramwajowego do Pleszowa wszedł w kolejną fazę. Przez weekend zabudowano tzw. przejazdówkę umożliwiającą wjazd dwukierunkowych tramwajów na tymczasową krańcówkę. Zabudowa oraz remont węzła Łagiewniki wymusiły utworzenie zastępczych linii tramwajowych, jedną z nich była 71 kursująca po trasie 10 z Kopca Wandy, a następnie 11 do Małego Płaszowa co poskutkowało obsługą tej pętli przez składy wiedeńskie. Ciekawostka, codzienna niegdyś, gdy sporadycznie kierowane były wiedeńczyki na linię 20 przed otwarciem estakady na stacją Płaszów na bardziej obciążonych kursach.

 

   Od dziś obsługa taborowa została zmieniona - linię 10 obsługuje 7 brygad na taborze dwukierunkowym. Brygady 02 i 07 obsługuje zajezdnia Nowa Huta wozami N8S, pozostałe prace wykonują pojazdy GT8S. Na linii 16 - co jest sporą niespodzianką - także pojawiły się pojazdy z Podgórza, GT8S są na brygadach 01, 03, 04. Pozostałe dwie obsługują wozy N8S. Należy zaznaczyć, że wykorzystanie nowohuckich dwukierunkowców i tak jest duże, albowiem trzy zmodernizowane już dawno pojazdy obsługują 'piątkę'. Jeden jest w przebudowie, dziewiąty pojazd wyjechał na szczytową pracę 2-04. Utrzymywanie dwóch wozów N8S w rezerwie z racji lokalizacji remontu jest rozsądnym działaniem.

 

   Na linię 2 i 6 na pozostałe brygady obsługiwane przez N8S trafiły wozy EU8N. Linia 10 "zwolniła" siedem składów E1+c3, cztery z nich trafiły na wspomagającą linię 70, pozostałe zaś na szczytowe brygady linii 9 oraz wybrane linii 20 (stąd pochodzą EU8N). Wagony wiedeńskie E1 z linii 16 przeszły do obsługi linii 7 (tym samym przekazanie tej linii znów do Nowej Huty), natomiast skład stopiątek trafił na linię 12, zapewne w zamian za GT8S. Tu najpewniej (są wolne stopiątki z linii 9) należy upatrywać dalszych zamian taborowych.

 

   Dobiega końca czas eksploatacji krótkich scanii i jelczy w Krakowie. Teoretycznie każda z zajezdni posiada po 15 pojazdów typu CLL i UB oraz 121MB na stanie. Codziennie wyjeżdża jednak maksymalnie 8-10 sztuk. Jelcze na całodziennych brygadach pojawiają się o dziwo w dni wolne, kolejną już niedzielę obsługują linie 144 i 164. W dni powszednie kursują wyłącznie na brygadach szczytowych. Najczęściej jest to linia 511, a także brygady aglomeracyjne: 215-02, 225-02, 245-02, 249-02. Z kolei krótkich scanii w dni wolne od pracy nie można zobaczyć, za to w dni powszednie regularnie pojawiają się na całodziennych brygadach: 239-01 i 249-01. Pozostałe prace na których najczęściej je spotkamy to miejskie 123-02, 143-02 i 04, 163-02, a w aglomeracji: 201-02, 209-02, 239-02, 253-02, 259-02. Swojego końca na linii 572 wypatrują też many NG313, których zostały cztery sztuki. Na linii 139 ich widok jest już ogromnym rarytasem.

 

   Być może plany dalszej poprawy komunikacji autobusowej spowodują, że pozostawione zostaną przegubowe scanie i najstarsze jelcze. Wówczas prawdziwymi wzmocnieniami byłoby skierowanie przegubowców zamiast autobusów standardowych tam, gdzie nie jest to jeszcze zrobione na wszystkich brygadach (linie 169, 503) lub gdzie wymusza to rzeczywistość stłoczonych pasażerów (linia 130).

2017-05-29

mouset