Kończy się rok 2010 - podsumowujemy co wydarzyło się w komunikacji zbiorowej na terenie Krakowa i południowej Polski.
- Najważniejsze wydarzenie 2010 to uruchomienie nowej trasy tramwajowej do ul. Lipskiej. Od 19 listopada do pętli Mały Płaszów regularnie docierają wozy "11" i "20". Ta pierwsza została przekierowana tam z Rakowic, co wzbudziło protesty pasażerów. "Dwudziestka" powstała w wyniku likwidacji tramwaju "41". Ten z kolei uruchomiono z początkiem roku jako skrócony do Dąbia wariant "14-tki". Linia jeździła zaledwie trzy miesiące, ponieważ wraz z rozpoczęciem remontu ul. Długiej i węzła Basztowa LOT została zawieszona. Gdy uruchomiono "20" do ul. Szklarskiej całkowicie ją skasowano.
- Z początkiem roku wycofano linię "502" z Bieżanowa Nowego. W wyniku licznych protestów w mediach, wkrótce przywrócono na tym odcinku kursującą dwa razy rzadziej linię "522".
- W marcu z torów zniknęła linia "12" zastąpiona do Wieczystej linią czasową "74". Nie kursowała do grudnia, gdy przywrócono ją po monitach Rady Dzielnicy IV do Krowodrzy Górki. Niestety zmieniono także jej drugą końcówkę z Bronowic Małych na Cichy Kącik. To nadal nie odpowiada pasażerom, którzy walczą o jej powrót na ul. Królewską.
- Po wakacjach nie przywrócono wariantów kursów linii "17" do Walcowni, które w ogóle nie cieszyły się zainteresowaniem podróżnych. Co ciekawe kwadraty "17" na przystankach przy Kombinacie wiszą nadal.
- W tym roku miały miejsce dwa ważne remonty torowisk. Tym razem padło na ul. Długą wraz z remontem skrzyżowania z ul. Basztową. Druga inwestycja to węzeł Filharmonia oraz ciąg ul. Franciszkańskiej i Dominikańskiej. Tym samym na pierwszej obwodnicy jedynie ul. Straszewskiego i Podwale nie doczekały się generalnego remontu.
- Prowadzone są nadal dwie ważne inwestycje komunikacyjne tj. budowa estakady nieopodal C.H. Tandeta oraz trzypoziome skrzyżowanie na Rondzie Ofiar Katynia. Całkowite zakończenie prac planowane jest odpowiednio na wiosnę i lato 2011. Z powodu sporych korków na ul. Conrada zmienono trasy linii "172" i "173" oraz wprowadzono linie czasowe "772" i "773".
- Wieliczka doczekała się nocnego autobusu. Zamiast "603" na wydłużonej trasie do solnego miasteczka dojeżdżają od blisko miesiąca pojazdy oznaczone numerem "904".
- Częściowo zostały postulaty mieszkańców os. Wadów i Łuczanowice. Uruchomiono weekendowy autobus a właściwie mikrobus "417" z Łuczanowic do Ruszczy Cmentarz. Obsługę trasy zapewnia Mobilis.
- Centrum Handlowe "Bonarka" uruchomiło własną komunikację dowozową. Dodatkowo udało się skierować tam przelotowo linie "144", "173", "179" i "184".
- Kiedyś "221" i "231" a od jutra trzy linie "211", "221" i "301" dotrą do Niepołomic. Wszystko dzięki zmianie władzy w tym mieście. Po odejściu Stanisława Kracika zmieniło się nastawienie do problemów komunikacyjnych. Podczas kadencji burmistrza Kracika całkowicie zlikwidowano pociągi pasażerskie a potem rozebrano tory. Nie było mowy o liniach autobusowych obsługiwanych przez MPK S.A. Cały system opierał się na prywatnych busach. 28 grudnia to data zmieniająca taki stan rzeczy. Do podkrakowskiego miasteczka nie dotrze tylko Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, ale także drugi przewoźnik Mobilis, obsługujący trasę "301".
- W komunikacji kolejowej zlikwidowano połączenia szynowe na odcinku Zagórz - Chyrów. Zamiast pociągów kursują autobusy kolejowe na trasach Sucha Beskidzka - Żywiec, Oświęcim - Katowice oraz Stróże - Biecz. Na pewien czas odżyła linia kolejowa Chabówka - Nowy Sącz z powodu zniszczeń powodziowych na torach między Tarnowem a Stróżami. W styczniu planowane jest przywrócenie pociągów z Nowego Sącza do Muszyny i Krynicy. Wraz z nowym rozkładem ilość pociągów regionalnych w Małopolsce znów została ograniczona. Chaos i bałagan związany ze zmianą rozkładu jazdy przyczynił się do dymisji ministra odpowiedzialnego za kolej.
W roku 2011 przewidziano mniejsze nakłady na komunikację zbiorową. Część nowo wybranych radnych zapowiedziało, że nie zgodzi się na ograniczenie subwencji. Wiele miejsc wymaga już dziś poprawy a tym samym większych pieniędzy. Nie znamy planów remontowych na ten rok prócz tego, że realizowana będzie budowa torowiska do Kampusu UJ. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu obiecał dalsze usprawnianie komunikacji miejskiej w mieście, co może budzić ambiwaletne odczucia. Zapewne po likwidacji linii "224" i skierowaniu "123" do pętli Mały Płaszów spodziewać się możemy realizacji pierwotnego planu skrócenia "płaszowskich autobusów" do mini dworca. Trudno jednak określić czy będzie to dokładnie taka sama wersja, jaką przedstawiono w projekcie. ZIKiT obiecał na wiosnę rekompensatę na ul. Rakowickiej za usuniętą stamtąd "11". Zapewne sami urzędnicy nie wiedzą co to będzie. Linia "12" będzie nadal tematem burzliwej dyskusji. Nowa trasa nie satysfakcjonuje ani pasażerów ani Rad Dzielnic, stąd dość prawdopodobne jest to, że "dwunastka" powróci na dawną trasę Bronowice Małe - Krowodrza Górka. Prowadzone są rozmowy pomiędzy organizatorem komunikacji miejskiej a dzielnicowymi działaczami.