Aktualności

Brygada Kryzys

    Jako miłośnicy starej, dobrej muzyki nie mogliśmy sobie odmówić analogii do zasłużonego dla jarocińskich festiwali zespołu. Październik bowiem, wyjątkowo paskudny w tym roku, przyniósł też równie feralną wiadomość. Zadłużenie Krakowa wynosi aktualnie około 7 miliardów złotych. Duża w tym zasługa wieloletnich rządów Jacka Majchrowskiego, który błogosławił tworzenie bizancjum w spółkach komunalnych i celowych podmiotach tworzonych do dziwnych zadań (np. telewizje promujące miasto). Jakby limit nie istniał wydawano pieniądze mimo poważnych sygnałów finansowych pojawiających się jeszcze rok przed pandemią. Rozwój miasta wyznaczał rozwój stołków. Inwestycje też delikatnie były nieprzemyślane jak Trasa Łagiewnicka, nie próbująca nawet ułatwić dojazdu na przyszłą linię na Kliny. Zresztą zarys szkieletu komunikacyjnych szlaków nie został nawet zaprojektowany do etapu przed rozbudową, co też skutkuje dzisiejszymi problemami.


  Rolę krakowskich radnych w zasadzie powinno się przemilczeć w tym wszystkim. Część osób, która popierała poprzedniego prezydenta w poprzednich kadencjach, zależnie od bieżącego interesu, dzisiaj jest zagorzałym krytykiem zarządu miasta. Wielokrotnie podkreślaliśmy infantylne myślenie radnych o finansowaniu komunikacji zbiorowej, gdy pochylali się nad niskimi pensjami prowadzących broniąc jednocześnie tanich biletów przy kompletnym braku regulacji dla tzw. przewozów, których zyski omijają Kraków. Dobrym tego dowodem była też ich ostatnia postawa wobec konfliktu, który pojawił się w schronisku dla zwierząt prowadzonym przez KTOZ. Radni mający oprócz pracy etatowej wynagrodzenie większe od pensji pracowników nie mieli czasu, aby ich nawet wysłuchać. Tak właśnie wygląda anatomia upadku usług publicznych w Polsce. Praprzyczyną jest niechęć do zainwestowania od początku większej sumy pieniędzy, która da efekt w przyszłości.

 

   Dlatego idea ratowania komunikacji zadłużonego miasta metrem jest osobliwa, tu na szczęście rada miasta nie podziela entuzjazmu zarządu prezentując nawet zaściankowe argumenty przeciw inwestycji. Zabieg piarowy, jakim jest też niewątpliwie taka inwestycja, jest na pewno wskazany, ale tak naprawdę podziemny transport musiałby od zera wybudować sponsor. Kwota 20 miliardów jest nierealna nawet w budżecie państwa do zarezerwowania. W planach i poczynaniach władz miasta poza tym nie widać chęci i podjęcia realnych w najbliższych 2-3 latach rozwiązań jak łącznik Wielicka - Nowosądecka, łącznik Piastowska, czy najnowszy "dojutrek": tory w ulicy Lema (skoro zaprzepaszczono Rakowicką). To są rozwiązania, które decydują aktualnie o atrakcyjności miejskiego zbiorkomu i uniemożliwiają mu sprawne funkcjonowanie. Nieporadni radni nie widzą związku pomiędzy SCT a komunikacją miejską i jej wpływami. Nie widzą związku, że aspiracje Krakowa do potęgi turystycznej muszą wiązać się z odpowiednim transportem na lotnisko, stabilną siecią komunikacji zbiorowej naziemnej i odpowiednimi cenami biletów. Ktoś powinien pojazdy prowadzić i serwisować, a to kosztuje, tymczasem "w trosce" o mieszkańca parkowanie w niedziele jest bezpłatne, czego efektem są smród i korki wywołane panoszącymi się autami, dla których stworzono parkingi P+R. Nie wspominaliśmy dawno o nudnych kwestiach, jak bus pasy nienadzorowane kamerami, aby wymierzyć spryciarzom kary.

 

   Parkingów P+R na obrzeżach też się nie możemy doczekamy. Jedyne co przychodzi do głowy decydentom to złupić okoliczne gminy stawką za wozokilometr zamiast z nimi współpracować. O ironio, saldo dodatnie ludzkości zapewniają gminom sami Krakowianie uciekający z miasta. Gminy jednak nie będą w nieskończoność dokładać do autobusu MPK. Za chwilę zastanowią sie nad zakupem lub najmem swoich, a Kraków będzie musiał brakujące pieniądze znaleźć. Tyle że większe. Obnaża to kolejny raz funkcjonowanie tzw. metropolii, która świetnie się ma na papierze, a dalej w kwestii transportu zbiorowego lewa ręka nie wie co czyni prawa. Nie ma zintegrowania kolei, tramwaju, autobusów. Wjazd do miasta jest tak naprawdę problemem niczyim, najlepiej jeszcze mają klienci takich linii jak A1 MLD, gdzie wygodny, pojemny pojazd z Myślenic dowozi do centrum Krakowa. Jak to się ma do mieszkańców gminy Liszki nie mających dostępu do kolei, a zachęcanych do zakupu biletu aglomeracyjnego? 

 

   Nastały czasy bardzo dokładnego liczenia pieniędzy, 20 lat poprzedniego prezydenta Krakowa nie zapisały się jako czasy wykorzystania 5 minut miasta. Teraz, gdy zaczynają się zwolnienia zbiorowe i to w ściąganych niegdyś firmach, nakręcona została spirala drożyzny mieszkaniowej, gdzie sporo lokali to inwestycje spekulacyjne, kuleje sieć transportowa, a dojazd na lotnisko dalej rozpala emocje, Kraków przestaje być atrakcyjnym miastem do zwyczajnego funkcjonowania. Tym bardziej warto szanować tych mieszkańców, którzy tu osiedli i płacą podatki tak jak mieszkańcy Mistrzejowic, którzy jeździli linią 16. Pod pozorem remontu szukanie oszczędności i okłamywanie podatników zakończy się źle. Referendum, jak w przypadku igrzysk olimpijskich, może pokazać głos ludu. Wydając pieniądze zaś, warto sprawdzać jakość zakupu, bo osoby odpisujące na profilach miasta bzdury, powielające niesprawdzone informacje na temat kursowania linii, czy tego, która z nich zastępuje inną dają kolejny argument, gdzie należy szukać oszczędności. W magistracie. Z końcem roku minie 1/3 kadencji prezydenta Miszalskiego, warto na tym etapie dać jasny sygnał, że współpracownicy tworzą zgraną i kompetentną ekipę. Indolencja i zadłużenie lubią iść w parze. 

 

 

2025-10-31 Czytaj więcej

2025-10-31

mouset

Poprzednie wiadomości:

2025-09-30 (autor: Mouset)

M-Rżonka

2025-08-31 (autor: Mouset)

Kolej nie dla wszystkich

2025-07-31 (autor: Mouset)

Tam, gdzie rybitwy zawracają

Zobacz wszystkie wiadomości

Ostatnio dodane zdjęcia
Komunikacja miejska

Bombardier NGT6/I

RP610

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

MAN Lion's City 18 CNG

MM819

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

MAN Lion's City 18 CNG

MM813

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

MAN Lion's City 18 CNG

MM834

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Pesa 2014N

HG936

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

EU8N

HL433

prezes

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Bombardier NGT6/III

RP642

prezes

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

EU8N

HL423

Krakowianin

Brak komentarzy

Kolej

Alstom ETR610 (ED250)

013

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

EU8N

HL401

prezes

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Bombardier NGT6/III

RP647

prezes

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 18 IV

BR574

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

MAN Lion's City 18 CNG

MM839

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Scania Castrosua 12 New City CNG

MS633

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Volvo 7900A Hybrid

BH409

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 18

PR777

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 18 Hybrid

BH419

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 12 MildHybrid

BU366

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 18 IV

PR778

Krakowianin

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Scania Castrosua 12 New City CNG

MS629

Krakowianin

Brak komentarzy

Zobacz wszystkie zdjęcia