Aktualności

Półmetek bieda-wakacji z Frankiem

   Mija połowa wakacji, które oprócz tropikalnych temperatur zapiszą się jako niechlubny rozdział w historii krakowskiej komunikacji. Po raz kolejny mieszkańcy utrzymujący Łukasza Franka i jego wydział otrzymali jasny przekaz, że sponsorują system zbiorkomu dostosowany do życia studentów. Według logiki ZIKiT przeciętny mieszkaniec Krakowa ma 45 dni urlopu, nie funkcjonuje w lipcu i sierpniu, podobnie jak turyści omamieni tylko przyjazną wizją komunikacji. Zwykle przy dłuższym letnim dniu organizujemy inaczej czas, nie ma szczytu przewozowego, gdyż przedpołudnie wypełniają turyści i młodzież podążąjąca na swoje zajęcia. Niestety w Krakowie wiąże się to z długim oczekiwaniem na zbiorowy środek lokomocji. Wszystkim zainteresowanym sytuacja ta pokazuje jasno, że samochód jest jednak najpewniejszym środkiem transportu. To żadna przyjemność tłoczyć się w upale po ponad kwadransie oczekiwania na tramwaj czy autobus.

 

   Ostrzejsze cięcia na wakacje zapewne są efektem wzmocnienia zimowego w komunikacji, niemniej jednak można było ich rozmach zmniejszyć biorąc pod uwagę znaczenie turystyczne miasta. A być może ukartowane już plany co do obsady pojazdów po rozpoczęciu remontu ciągu do Bronowic wymusiły taką sytuację z uwagi na brak etatów osób prowadzących pojazdy przy konieczności utrzymania normalnego ruchu. Zastanawia w tym świetle przedłużający się już do nieprzyzwoitych granic termin eksploatacji torowiska do Pleszowa oraz brak komunikacji autobusowej Wielicka - Kurdwanów przy tak ordynarnych cięciach częstotliwości i skierowaniu linii 50 do Prokocimia. Końcówkę Kurdwanów muszą obsługiwać tramwaje typu GT8S i jeden niezmodernizowany N8S z racji obecności nakładki przejazdowej i konieczności zmiany kabiny przez prowadzącego. Ktoś uznał, że kilkunastotysięczne osiedla bez problemu podołają temu, aby obyć się bez podstawowej linii tramwajowej. Efekt - ogromny ruch samochodowy w tej okolicy.

 

   Z kolei objazdy ulicy Myślenickiej, a od najbliższej soboty także ulicy Krzyżańskiego organizowane są z takim pietyzmem, że podróż zastępczą linią 735 z Łagiewnik do Zbydniowic potrwa 40-45 minut. Szkoda, że tutaj cięcia nie są wykorzystywane do urealnienia obsługi poszczególnych tras. Jak nie częstotliwością i objazdami z sufitu to zawsze można zniechęcić do zbiorkomu pasażerów nieadekwatnym taborem. W imię testowania autobusu niespełna 15-metrowego wystawiono go do obsługi linii... 174. Zaiste słuszny to test, czy ludzie z przegubowca i to na linii, gdzie znacząco spadła częstotliwość, zmieszczą się do mniejszego pojazdu. Tym bardziej, że został on kilka dni później wystawiony na linię... 134. Wnioski z testu z pewnością będą znaczące.

 

    Przechodząc do działu tabor musimy odnotować wprowadzenie w pierwszych dniach lipca do eksploatacji w MPK 12-metrowego Mercedesa Conecto 2. Kupiony z wolnej ręki pojazd otrzymał numer #DO200 i bardzo często obsługuje linie aglomeracyjne. Pozostałe mercedesy duchackie utrzymały swoje numery boczne, ale zmieniono im krój czcionki. W drugiej połowie lipca uruchomiono i oklejono już drugą partię przegubowych solarisów IV generacji. Pojazdy otrzymały numery #DR511-532 i DR580-595. Kilka dni wcześniej dostarczone w ubiegłym roku dla Bieńczyc pojazdy przenumerowano z BR701-710 na BR501-510. Zajezdnia na Makuszyńskiego otrzymała też kilka dni po rozpoczęciu eksploatacji nowych solarisów autobusy #DR569-579. Tym samym dostawa 2017 reprezentowana jest w Bieńczycach przez 21 autobusów. Rozpoczęły się też odstawienia najstarszych solarisów, aktaulnie w eksploatacji pozostają BR724-731 i 733-736. Nie ma już na stanie krótkiego solarisa BU821 i niewykluczone, że po wczorajszym wypadku los ten podzieli vero #BH398.

 

    Na Woli z kolei dostawa przegubowców wymusiła koniec eksploatacji tantusów, część pojazdów sprzedano do Częstochowy, a w dniu debiutu solarisów wystawiono je na 179, aby najnowsze solarisy mogły je spektakularnie podmienić. Typowa szopka w mieście szopek. Ostatnie kilometry wyjeżdżają też krótkie jelcze i scanie. Ich koniec nastąpi najpewniej do 2 miesięcy.

 

     Jedyną kwitnącą oazą na tej pustyni jest Krakowska Linia Muzealna. W tym roku sezon nie dość, że dłuższy to obfituje w atrakcje z taborem autobusowym, specjalnymi obsadami taborowymi linii 1 i 9 oraz reaktywacją linii 15. Chwała ludziom dobrej woli!

 

     Na zakończenie jednak musimy pokazać pesymistyczny akcent. W Limanowej ponownie trwa remont osuwiska skarpy nad nowobudowanym parkingiem i pociągi retro nie kursują od dłuższego czasu pomiędzy Marcinkowicami a Dobrą. Dotyczy to największych atrakcji czyli pociągów jadących w pełnej relacji, zarówno parowego z Ty2 jak i tych prowadzonych SM42. Irytująca jest w tym wszystkim bezmyślności limanowskich władz i niewymierne straty w promocji regionu i zabytkowej kolei.

2018-08-10 Czytaj więcej

2018-08-10

mouset

Poprzednie wiadomości:

2018-07-10 (autor: Prezes)

Komunikacyjna anatema

2018-06-30 (autor: Mouset)

Zbiorkom na półmetku

2018-06-15 (autor: Prezes)

Halo - ZIKiT? Tu plaża Brzegi ...

Zobacz wszystkie wiadomości

Ostatnio dodane zdjęcia
Komunikacja miejska

Jelcz M081MB

DH366

mouset

Komentarze [1]

Komunikacja miejska

Mercedes O530 Citaro

DO215

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Autosan M09LE

DA108

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Duewag GT8N/GT8NC

RF322

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 12

DU301

mouset

Brak komentarzy

Kolej

EN75

001

mouset

Komentarze [1]

Kolej

SA135

023

prezes

Brak komentarzy

Kolej

SA140

001

prezes

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 12

BU836

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Mercedes Conecto 2

DO200

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 18

BR573

mouset

Brak komentarzy

Infrastruktura

Jasło Fabryczne

mouset

Brak komentarzy

Kolej

SA103

001

mouset

Brak komentarzy

Kolej

SN84

001

mouset

Brak komentarzy

Kolej

HCP 303E (EP/EU07)

341

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 12

BU807

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Solaris Urbino 18

DR530

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

EU8N

HL416

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Newag Nevelo 126N

RY899

mouset

Brak komentarzy

Komunikacja miejska

Newag Nevelo 126N

RY899

mouset

Brak komentarzy

Zobacz wszystkie zdjęcia