Nowości i ogłoszenia

Kontrowersyjna linia "12"

Linia "12" kursująca między Krowodrzą Górką a Cichym Kącikiem budzi kontrowersje. Tramwaj ma swoich zwolenników a także przeciwników. Są też tacy, dla których "dwunastka" ma tylko niedobrą trasę i rozkład. Do tych m.in. należy Rada Dzielnicy IV - Prądnik Biały. Lokalni urzędnicy domagają się powrotu "12" na trasę z Bronowic Małych do Krowodrzy wraz z rozkładem z 2007 roku. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiada z kolei, że starej trasy nie przywróci z uwagi na przepełniony ciąg do Bronowic. Zamiast "12" kursuje teraz tamtędy linia "20" powstała z dawnej "41". To nie przekonuje radnych "czwórki" i chcą nadal walczyć o najlepszą trasę i rozkład "dwunastki". Proponują różne rozwiązania, w tym rozdzielenie "20" na dwie linie na wzór układu dotyczącego "7" i "24". ZIKiT przyznaje, że "12" sprawdza się na jej krowoderskim odcinku. Niestety (co było wiadome od początku) do drugiej końcówki linia dojeżdża z garstką pasażerów. Rada Dzielnicy IV ma żal do organizatora transportu o to, że postawiono ich pod ścianą i przy tworzeniu "20" nie poruszono z nimi kwestii "12". Wówczas możliwa byłaby racjonalna dyskusja i można byłoby znaleźć wspólne stanowisko - wypominają radni.

 

Tymczasem nieoficjalnie mówi się o tym, że "12" do Cichego Kącika kursuje tymczasowo bowiem ZIKiT ma wobec niej inne plany. Otóż pojawiła się koncepcja połączenia tej linii z "18". Tym samym "12" kursować by miała tak jak obecnie z Krowodrzy i zamiast skręcać w ul. Piłsudskiego pojechałaby trasą "18" do Łagiewnik a docelowo do Kampusu UJ. Z kolei linia "18" pojechałaby z Cichego Kącika do Poczty Głównej, następnie Starowiślną i dalej jak "11" do Cmentarza Rakowickiego. To linia, której kursowanie byłoby zwieńczeniem postulatów Rady Dzielnicy II o drugie połączenie na ul. Rakowickiej. Obecny rozkład "18" i dawny "11" są do siebie podobne, stąd takie połączenie z tego punktu widzenia byłoby idealne. Pytanie jednak brzmi  - ilu pasażerów z takiej okrężnej linii by korzystało i co ważniejsze - czy te w/w pomysły są faktycznie rozważane. Jeśli jednak te pogłoski miałyby okazać się prawdą nasza redakcja skłaniałaby się na wprowadzenie innych zmian tj.

 

"12" połączona z "18" na trasie Łagiewniki (Kampus UJ) - Krowodrza Górka

"18" na trasie Cichy Kącik - Starowiślna - Grzegórzecka - Mały Płaszów

"11" powrót na starą trasę do Cmentarza Rakowickiego

 

Tego typu zmiany miałyby szansę usatysfakcjonować wszystkich.

 

  • zwolennicy "12" utrzymaliby linię na nowej trasie
  • przeciwnicy "11" w Płaszowie uzyskaliby drugie połączenie ze ścisłym centrum miasta.
  • mieszkańcy Rakowic odzyskaliby linię "11", którą stracili po przekierowaniu do Płaszowa

 

Trudno określić jakie decyzje dotyczące "12" będą faktycznie podjęte. Te zapowiada przedstawiciel ZIKiT. Nie podaje jednak szczegółów. W przypadku likwidacji "12" Rada Dzielnicy  IV nie wyklucza  kolejnej interwencji u Prezydenta Miasta Krakowa.

2011-04-20

prezes