Linia "12" kursująca między Krowodrzą Górką a Cichym Kącikiem budzi kontrowersje. Tramwaj ma swoich zwolenników a także przeciwników. Są też tacy, dla których "dwunastka" ma tylko niedobrą trasę i rozkład. Do tych m.in. należy Rada Dzielnicy IV - Prądnik Biały. Lokalni urzędnicy domagają się powrotu "12" na trasę z Bronowic Małych do Krowodrzy wraz z rozkładem z 2007 roku. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiada z kolei, że starej trasy nie przywróci z uwagi na przepełniony ciąg do Bronowic. Zamiast "12" kursuje teraz tamtędy linia "20" powstała z dawnej "41". To nie przekonuje radnych "czwórki" i chcą nadal walczyć o najlepszą trasę i rozkład "dwunastki". Proponują różne rozwiązania, w tym rozdzielenie "20" na dwie linie na wzór układu dotyczącego "7" i "24". ZIKiT przyznaje, że "12" sprawdza się na jej krowoderskim odcinku. Niestety (co było wiadome od początku) do drugiej końcówki linia dojeżdża z garstką pasażerów. Rada Dzielnicy IV ma żal do organizatora transportu o to, że postawiono ich pod ścianą i przy tworzeniu "20" nie poruszono z nimi kwestii "12". Wówczas możliwa byłaby racjonalna dyskusja i można byłoby znaleźć wspólne stanowisko - wypominają radni.
Tymczasem nieoficjalnie mówi się o tym, że "12" do Cichego Kącika kursuje tymczasowo bowiem ZIKiT ma wobec niej inne plany. Otóż pojawiła się koncepcja połączenia tej linii z "18". Tym samym "12" kursować by miała tak jak obecnie z Krowodrzy i zamiast skręcać w ul. Piłsudskiego pojechałaby trasą "18" do Łagiewnik a docelowo do Kampusu UJ. Z kolei linia "18" pojechałaby z Cichego Kącika do Poczty Głównej, następnie Starowiślną i dalej jak "11" do Cmentarza Rakowickiego. To linia, której kursowanie byłoby zwieńczeniem postulatów Rady Dzielnicy II o drugie połączenie na ul. Rakowickiej. Obecny rozkład "18" i dawny "11" są do siebie podobne, stąd takie połączenie z tego punktu widzenia byłoby idealne. Pytanie jednak brzmi - ilu pasażerów z takiej okrężnej linii by korzystało i co ważniejsze - czy te w/w pomysły są faktycznie rozważane. Jeśli jednak te pogłoski miałyby okazać się prawdą nasza redakcja skłaniałaby się na wprowadzenie innych zmian tj.
"12" połączona z "18" na trasie Łagiewniki (Kampus UJ) - Krowodrza Górka
"18" na trasie Cichy Kącik - Starowiślna - Grzegórzecka - Mały Płaszów
"11" powrót na starą trasę do Cmentarza Rakowickiego
Tego typu zmiany miałyby szansę usatysfakcjonować wszystkich.
Trudno określić jakie decyzje dotyczące "12" będą faktycznie podjęte. Te zapowiada przedstawiciel ZIKiT. Nie podaje jednak szczegółów. W przypadku likwidacji "12" Rada Dzielnicy IV nie wyklucza kolejnej interwencji u Prezydenta Miasta Krakowa.
2011-04-20
prezes