Nowości i ogłoszenia

Wielkanocne ograniczenia, słowo o A4 i sobota debiutów

   Jak w każde święta, tak i w Wielkanoc 2013 nastąpią ograniczenia w komunikacji miejskiej. O dziwo, będą one niewielkie. W każdy z dni w okresie 29.03 - 02.04 obowiązywać będą stosowne rozkłady jazdy. W dniach 29.03 do 01.04 nie kursować będą linie 11, 409 (także we wtorek 02.04), 429, 439, 482. Łaskawość organizatora komunikacji nie ma granic, ponieważ w godzinach 7.30 - 17.30 w Poniedziałek Wielkanocny pojedzie linia 6. Być może jest to efekt ograniczeń z 29 marca, kiedy to propagandowe linie magistralne: 50 i 52 pojadą tylko co 10 minut w godzinach szczytu. Na marzec zapowiadano zmiany w marszrutach narzucone w listopadzie, a ustalone po konsultacjach na początku roku z dzielnicami. W ostatnim tygodniu mijającego miesiąca ZIKiT najpewniej nie wywiąże się ze składanych obietnic. Nie po raz pierwszy zresztą.

 

   Ciekawie przebiegało spotkanie władz samorządowych pogranicza Małopolski i Śląska związane z przebudową drogi krajowej nr 94 od Szyc do Olkusza i dalszymi losami płatnego odcinka A4 pomiędzy Balicami a Mysłowicami pod zarządem Stalexportu (w planach do 2027r.). Pomimo horrendalnych stawek za przejazd niespełna 60 kilometrów władze SAM w osobie byłego ministra skarbu uznają swój zysk za mizerny. Jako inwestycje przedstawiono heroiczną modernizację wiaduktów oraz nawierzchni sprzed 3 lat oraz ciągłe plany przebudowy węzłów Rudno oraz Jeleń, co jest obowiązkiem koncesyjnym. Niestety szczegółow broni tajemnica, niemalże państwowa, która też chroni SAM przed rozbudową równoległych dróg wojewódzkich. Płynną granicą jest określenie ich "zakorkowania", o ile jeszcze droga 780 zapewnia płynny ruch, o tyle 79 co rano funduje mieszkańcom Zabierzowa i jadącym od Krzeszowic solidny korek.

 

   Państwo, a szczególnie władze lokalne są ustawione na wstępie w pozycji podrzędnej, ponieważ nawet budowa obwodnicy Zabierzowa może zostać uznana za zagrożenie dla koncesji. Z kolei budowa samej obwodnicy nie ma sensu, gdyż przepustowość DK 79 jest już wyczerpana, podobnie jak DK94, nad której poszerzeniem debatują władze Zielonek, Wielkiej Wsi oraz Jerzmanowic przedkładając poszerzenie i wyburzenia nad nową drogę biegnącą przez najbardziej cenne tereny krajobrazowe swoich gmin. Torpedująca nowe inwestycje koncesja uznawać też może trasę olkuską za zagrożenie dla interesów SAM. Krakowska dyrekcja dróg powinna brać przykład z władz Jaworzna, które wybudowały w ostatnich latach szereg dwujezdniowych odcinków w mieście znacznie poprawiając przejazd przez zachodnią Małopolskę. Warto też wspomnieć, że wysoce prawdopodobne jest wybudowanie w tym mieście piętnastej sieci tramwajowej w Polsce. Na tegoroczne wakacje wyznaczono termin opracowania studium wykonalności.

 

 

                        

 

 

   Dzisiejszy dzień obfitował w premiery kolejnych pojazdów montowanych i kupowanych przez MPK Kraków. Na linii 14 zadebiutował NGT8 #2072, a na liniach 185 i 208 pojawiły się kolejne pojazdy z najnowszej dostarczonej, trzeciej już piątki pojazdów w ostatnich dwóch tygodniach. Jednocześnie rozpoczęto skreślanie ze stanu kolejnych Scanii CN113CLL, obecnie w ruchu pozostaje ich 45.

 

2013-03-22

mouset