Od wtorku 14 maja, po Krakowie kursuje na liniach obsługiwanych przez Mobilis autobus testowy SOR NB18City, który oprócz dodatkowych, maksymalnie dozwolonych 1875 centymetrów, posiada piątą parę drzwi, ulokowaną między pierwszą a drugą osią. Być może jest to sygnał startu firmy Mobilis w dobiegającym terminu składania ofert przetargu na obsługę ok. 15% przewozów w aglomeracji krakowskiej.
W niedzielę przypadają Zielone Świątki, święto kościelne, a od niedawna jeden z ustawowych dni wolnych. Na krakowskich Bielanach, w klasztorze u stóp Srebrnej Góry odbędzie się tradycyjny odpust. Z tej okazji w niedzielę kursować będzie linia "109", jednakże będzie obsługiwana taborem 12-metrowym.
Dziś wyruszają na ulice tramwaje linii 62, obsługą nowej 'nocki' podzieliły się obie zajezdnie, stąd zobaczymy na niej po dwa pojazdy EU8N i NGT6. Jednocześnie wśród starszego taboru doczekaliśmy wyjazdu po remoncie składu #136+596, w jego ślady poszedł pierwszy podgórski skład e1+c3 (238+698), a niewykluczone, że zwolnione pozycje w numeracji przez przekazane jesienią składy zajmą dostarczane właśnie pojazdy z Wiednia.
Sąsiednie województwo postawiło w ubiegłym roku na samorządową kolej. Niestety debiut obfitował w afery finansowe i personalne, jak i falstart techniczny z taborem, KKZ i KKA oraz punktualnością, na dodatek sroga zima dopełniła swego. Koleje Śląskie zgromadziły ciekawy tabor w postaci szynobusów (ożywiony SA109-011, newagowski SA138, serie DH1 i DH2 oraz dostarczane właśnie VT614) jak i zmodernizowanych z EN57 i EN71 ezt oraz pozyskanych wcześniej Flirtów (EN75), a także najnowszych pojazdów z Newagu: 14WE (dzierżawa od KM) i 35WE oraz PESY (Elf / EN76) i 27WE.
Spalinowe pojazdy obsługują trasę do Cieszyna, połączenia z Czechowic do Katowic przez Bieruń oraz kursy do Sławkowa z Sosnowca, a także trasę Gliwice -Bytom i reaktywowane odcinki na zachodnich krańcach województwa. Oprócz reaktywacji połączeń widoki z przeszłości zapewniają miłośnikom kolei składy prowadzone lokomotywami PKP Cargo (trasa Wadowice -Bielsko - Pszczyna - Żory -Rybnik/Wodzisław) oraz Lotosu na trasach z Gliwic do Częstochowy, Katowic do Tarnowskich Gór oraz Zwardonia.
Po ostatnim etapie stabilizacji, niestety szykuje się kolejny zwrot w historii spółki. Z uwagi na konieczność zbilansowania od 1 czerwca zostaje zlikwidowanych sporo połączeń m.in. przedpołudniowy pociąg do Cieszyna, kilka par do Wodzisławia, na trasie Pszczyna - Żory oraz do Zwardonia. Niewykluczone, że z uwagi na koszty i nowe dostawy zniknie sporo połączeń obsługiwanych składami wagonowymi. Na trasę do Sędziszowa i Kielc powrócą Przewozy Regionalne, wzrosną także ceny biletów. Jak potoczą się dalsze losy zobaczymy, oby wnioski z tego wyciągnęli włodarze naszego województwa, których plany usamodzielnienia są podobne.
2013-05-17
mouset