Za nami półmetek wakacji, które wyjątkowo zapiszą się w tym roku jako upalne i pogodne. Pomimo mniejszej ilości pojazdów zbiorkomu na ulicach dzieje się bardzo dużo w dziedzinie transportu zbiorowego.
Zacznijmy od taboru, dla którego, zwłaszcza najbardziej pojemnego, wakacje są sporym wytchnieniem, chociaż scanie CN113ALB regularnie obsługują brygady dwurazowe linii 144, 502 i 503, a trafiają się też na 139 i 174. Druga grupa scanii - hiszpańskie N94UA Castrosua pojawiają się regularnie na 112 i 502, tu jednak ciekawostką jest malatura. Pojazd #PE176 jak informowaliśmy już, został przemalowany w nowy schemat rodem z wizualizacji ZIKiT. Szkoda, że zaledwie 15 miesięcy po przemalowaniu z soczystozielonego na zakładowy schemat. Miejmy nadzieję, że to tylko próba.
Nowy schemat malowania wiąże się z powierzeniem prac przewozowych na wytypowanych liniach wyłonionemu z przetargu przewoźnikowi, który przez 10 lat będzie woził krakowian ok. 65 pojazdami. Naczelną ideą ZIKiT jest unifikacja barw Mobilisu, który wygrał przetarg oraz MPK. Szkoda, że nikt nie pomyśli o pieniądzach i kosztach, które posłużyłyby polepszeniu w niektórych rejonach oferty przewozowej. Jak narazie nie doszło do podpisania umowy z Mobilisem, towarzyszy temu wiele "ogórkowych" newsów na temat kondycji finansowej, wad i zalet rozszerzenia oferty. Niewątpliwie dziesięcioletni okres umowy oraz wymogi techniczne zachęcają do inwestowania w tabor. Dobre jego wykorzystanie i niezależność spółki pozwolą na realizację usług w niższej cenie, a jednocześnie dadzą MPK szansę na pozbycie się sporej ilości wyeksploatowanych autobusów. Rok przed rozpoczęciem świadczenia usług ciężko na pewno wyrokować, czy zobaczymy jeszcze żółte autobusy w sierpniu 2014 na naszych ulicach, a przykład PTS nakazuje ostrożny optymizm.
Pomimo środka wakacji na ulice wyjechały kolejne dwa składy wiedeńskie: #177+537 i #179+539, (może skład #180+540 powinien mieć baner na burtach: "Jest już nas osiemdziesiąt" ;) ) Ilość pociągów wiedeńskich, która sięga już siedemdziesięciu spowoduje, że z nowym rozkładem jazdy składy 2x105Na wyjadą wyłącznie na linię 10 i być może pojedyncze brygady linii 3 lub 9. Z kolei import wagonów E6 zaowocuje pojawianiem się za kilka miesięcy na ulicach kolejnych wagonów EU8N. Szanse na kolejne nowe pojazdy szynowe są niemałe z uwagi na złożony projekt do dofinansowania budowy kolejnego etapu KST wraz z zakupem taboru.
W celu polepszenia obsługi przeniesionego z Witkowic na Wzgórza Krzesławickie szpitala okulistycznego uruchomiono linię 422 obsługiwaną jelczami vero, ubocznym tego skutkiem jest skierowanie na linię 110 wolskiego autosana. Zważywszy charakter szpitala i promocję tramwajów, lepszym rozwiązaniem byłaby linia dowożąca do szpitala od strony ulicy Kocmyrzowskiej. Z kolei z uwagi na remonty ulic autobusy linii 125 kursują przez Klimeckiego, a od poniedziałku, 12 sierpnia linie 204 i 244 pojadą ulicą Malborską omijając Nowosądecką, zaś linie 144 i 194 w obu kierunkach ulicą Łokietka omijając asfaltowaną Stachiewicza.
2013-08-09
mouset