Pojutrze, w błyskach fleszy we wschodniej części Górki Narodowej pojawi się komunikacja publiczna. Będzie to linia 169 jadąca z pętli ulicznej w układzie Meiera - Banacha, potem 29 listopada, alejami do Ronda Matecznego, a następnie Powstańców Śląskich do dworca przy ich wielkopolskich odpowiedników. Częstotliwość założono na 15 minut w szczycie i 24 poza nim.
Nic dziwnego, że "objęcie obszaru" zostanie tak rozgłoszone, ponieważ idą wybory. Na szczęście mieszkający na Górce Narodowej od początku nie mają krótkiej pamięci i pamiętają bój o jakiekolwiek inne połączenie niż strefówki z Michałowic i Węgrzc. Ponieważ sam w tej batalii od 2001 roku brałem udział wiem ile osób wybrało samochód, aby funkcjonować w miarę normalnie. Akurat przed Wielkanocą 2014 zdarzył się cud, a nawet kilka. Można było przygotować przystanek i fragment ulicy, nagle autobusy się zmieszczą 12-metrowe (w 2007 wmawiano nam że trzeba kupić takie specjalne), a i częstotliwość nie do pogardzenia.
Zmiany z 17.11.2012 pozbawiły ten rejon Krakowa, głównie dzięki "aktywności" radnych dzielnicy IV wielu połączeń. Linię 114 zastąpiła 503, 154 miał zapewnić komunikację międzyosiedlową, ale wkrótce przepadł, strzępy 115 rozdzielono na 137 i 537. Uruchomienie nowej 115 częściowo to przywróciło. Linia 169 jest krokiem naprzód, niestety uczynionym kilka lat za późno. Piszemy o tym, ponieważ takich osiedli jest jeszcze sporo w Krakowie. Ale pamięta się o nich okazyjnie. Reklamowanie wzmocnienia alej Trzech Wieszczów jest co najmniej sprzeczne z np. kursowaniem 724 do Cracovii. Linia zapewne cieszyć się będzie powodzeniem na osiedlu Gotyk, gorzej z drugą końcówką, ponieważ korki na Powstanców Śląskich mogą zakłocić punktualność, a poza tym stworzenie na siłę takiej trasy zamiast np. do CH Bonarka, generującego większe potoki pasażerskie, albo do Zajezdni Wola (układ uliczny Sławka- Puszkarska) pozwoliłby jej w pełni wykorzystać potencjał.
Nic narazie nie zapowiada cięć na innych liniach, choć zapewne pierwszą zmianą będzie skierowanie 115 przez Mackiewicza. Niewykluczone, że nowe zakupy taboru posłużą do pochwalenia się nim na linii 169. Na mieście są już wszystkie SU12 do #PU976 włącznie. Kolejne scanie CLL odstawiono, a codzienne obserwacje wskazują, że oglądać będziemy je na liniach aglomeracyjnych (215, 234, 239, 269) oraz szczytowych, wybranych brygadach. Po wysyceniu linii 724, 728 i 744 zaczęły pojawiać się na 123, 125, 143, 204, 244. Warto pamiętać, że zachęcenie do zostawienia samochodu i często kursujący autobus z peryferii do centrum (jeśli nie ma linii tramwajowej w pobliżu) więcej zrobią dla miasta niż kierowanie najnowszych pojazdów z silnikami o normie Euro 6 do niego. Wtedy opisywać będziemy powrót do Edenu.
2014-04-15
mouset