Odrywamy się na chwilę od tematyki ŚDM, do której jeszcze kilka razy powrócimy. Od najbliższej soboty nastąpi bowiem istotna zmiana w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Istotna, bo wiążąca się ze zwiększeniem pracy przewozowej. Ponadto zwiększy się ona dla drugiego operatora sieci zbiorkomu - Mobilisa, który niejeden raz udowodnił, że jest odpowiedzialnym, a przy tym bardzo gospodarnym i mało zbiurokratyzowanym partnerem.
Jak wspominaliśmy przy okazji fotoreportaży z ŚDM w Krakowie pojawiło się 9 nowych mercedesów conecto dla Mobilisa, zakupionych, aby wykonywać pracę przewozową od 6 sierpnia w zwiększonym wymiarze. I tak:
Nasz komentarz: Tym razem bez ironii nazywamy to dobrą zmianą, albowiem wzmocnienie komunikacji odbywa się przez zwiększenie nakładów na nią, a nie rozciąganie krótkiej kołdry jak z linią 439 i jej rozlicznymi mutacjami bywało. Zyskują mieszkańcy Zwierzyńca, ponieważ co 10 minut dojadą do ścisłego centrum, co było głównym założeniem dla dzielnic pozbawionych tramwaju, a przesiadka na Alejach nie jest niczym niewykonalnym. Praca przewozowa ulega zwiększeniu w tym rejonie, a dla nielubiących się przesiadać powstaje relacja do Osiedla Podwawelskiego. Zyskują pasażerowie 139, ponieważ na całej trasie jest unifikacja kierunków podróży, nie trzeba się zastanawiać "dokąd dojadę 439, potem może coś złapię". Powstaje słuszny korytarz autobusowy z linii 139 (obok 182/482) przez Mistrzejowice, mieszkańcy bardzo obciążonego odcinka od Osiedla Złotej Jesieni po Osiedle Szkolne otrzymują jeden autobus o równomiernej częstotliwości, w miejsce protez typu 139+501 w dwóch różnych taktach. Można powątpiewać w sens kursowania co 7-8 minut do Kombinatu, ale jednak znika stamtąd 501. Zyskują mieszkańcy Czyżyn, bo jednak linia 439 przyjęła się tamże, ale jej godziny kursowania były mocno okrojone, linia całodzienna powinna cieszyć się uznaniem wśród mieszkańców coraz liczniejszych bloków w tym rejonie. Jedynymi którzy tracą są mieszkańcy przysiółka Bory oraz pracownicy strefy aktywności w Cholerzynie i lotniska w Balicach. Znikają przegubowce kursujące co 20 minut, jednak ekonomika przy istniejącej kolei miejskiej jadącej z centrum już dawno wskazywała na konieczność likwidacji równoległego połączenia autobusowego. Miejmy nadzieję, że zwolnione 3-5 przegubowców (oszczędności na 501 wyniosą 1, ale niewykluczone, że na 139 dojdą 2-3 brygady) nie zostanie wykorzystane przez MPK w celach kasacji pojazdów lecz posłuży pasażerom innych linii, np. 169 którą zajmiemy się w jednym z najbliższych felietonów. Inną ważną zmianą jest likwidacja przystanku 'Narzymskiego' dla linii 502 co urzeczywistni jej przyspieszenie, szkoda że nadal linia 501 po wyprowadzce 292 nie będzie obsługiwała dworca.
Miejmy nadzieję, że nastąpią inne dobre zmiany, m.in. w układzie linii 132+172+572 oraz 124+424+502 o tramwajowych potworkach nie wspominając.
2016-08-02
mouset