Nowości i ogłoszenia

Roszady w taborze

   Nowy Rok już po kilkunastu dniach przyniósł zmiany w obsadzie brygad, tym razem autobusowych. Najbardziej widoczną jest przejęcie przez Płaszów dwóch brygad linii 129. Kolejne dwie, tym razem z linii 501 przejęła Wola Duchacka, której jelcze w weekendy i wakacje obsługiwały już tą linię.  Wola zwiększyła także liczbę swoich pojazdów na linii 159. Wymiennie bieńczyckie many i solarisy U18 wyjadą na kolejne brygady linii 105 i 172 oraz - co będzie nowością w dni powszednie - 184.  Nowohucka zajezdnia posiada 37 przegubowych pojazdów oraz teoretycznie 4 neoplany, których  wysoka awaryjność sprawia, że odsetek wykorzystania pojazdów 18-metrowych i konieczne przeglądy wymusiły te roszady. Dziwi fakt, że szczytowa brygada linii 105 pozostała w obsadzie wolskiej zajezdni. Niewykluczone, że miejsce neoplanów w nowohuckiej bazie zajmą płaszowskie U18, co byłoby zgodne z ujednoliceniem obsługi technicznej, a wolskie mercedesy pojawią się częściej na liniach 128, 159, 194 i 501. Na Woli kasacji ulegnie kolejna partia najstarszych jelczy zarówno 12- jak i 18-metrowych.

 

   Na granicy rezerw taborowych pracuje także Mobilis, niemal regularnie od rozpoczęcia obsługi niepołomickiej linii 301 na jedną szczytową brygadę linii 178 wyjeżdża przegubowy solaris.

 

   Na torach tramwajowych też doszło do kilku zmian. Zajezdnia Podgórze powróciła na linię 12, na jedną brygadę (02) wystawiany jest wagon GT6, dla których od przejęcia przez Nową Hutę linii 11 zapotrzebowanie wynosi 9 sztuk (linie 18 i 23). Nadal jednak regularnie EU8N obsługują po jednej brygadzie linii 12 (12-03), oraz linii 16,  pozostałe pojazdy wyjeżdżają na linię 20 i 22. Aktualnie w ruchu obecnych jest 7 wozów (#3019 wejdzie lada dzień do eksploatacji). Z kolei ilostan GT8S pozwala na obsługę nawet do 16 brygad danego dnia (linie 9, 19, 20 i 24 a w weekendy 10/40). Wśród dwukierunkowców premierę noworoczną miały #3043 i #3056, a do ruchu szykują się #3063 i przypominający przodem EU8N - #3060. Nie jest wykorzystany także potencjał pociągów E1+c3, z których 42 sztuk do obsługi linii 1, 14 i 22 potrzeba dziennie 34. Mimo to brygady 14-01, 14-05 i 22-08 praktycznie codziennie obsługują składy 2x105Na. Pozostaje więc aż 11 wolnych składów, na bieżąco przechodzą one naprawy połączone z malowaniem w schemacie GT8S, niestety brak w tym jakiekolwiek konsekwencji. Wolne składy wiedeńskie lub EU8N mogłyby zasilić linię 15, na której od grudnia cztery brygady (02, 04, 06, 07) obsługują stopiątki zdjęte z "dwunastki". W drugiej bazie taboru rezerwy wagonów 105Na tworzą GT8S przejmujące obsługę linii 19 i 24.

 

   Może warto zainwestować jeszcze w wozy typu 105Na, ponieważ potrzeby linii na Ruczaj będą ogromne, a żywot GT6, dla których i tak miejsca na liniach 18 i 23 (przewidzianych do obsługi Ruczaju) nie będzie, dobiega końca. Bieżące potrzeby linii 4 i 13, jak pokazały mroźne dni są zabezpieczone niezbyt dostatecznie, a z pewnością trójskład ucieszyłby pasażerów linii 8 bądź 3.

 

   Na koniec kilka słów o kolei. Regularnie od kilkunastu dni  z pociągami EIC i TLK kursuje lokomotywa EP09-046, której staraniami SMK w Krakowie przywrócono fabryczne barwy w odcieniach brązu i pomarańczy. Warto nadmienić, że oprócz trasy do Warszawy krakowskie maszyny EP09 kursują z pociągami 'Wawel' na linii 133 oraz dwiema parami TLK do Poznania przez CMK, Dębę, Łódź. Z trasy zakopiańskiej zaledwie po miesiącu zniknęły składy ED74, które w weekendy miały kursować do Białegostoku spod Tatr. Natomiast pojazdy kolei czeskich serii 163 pojawiają się jak dotąd nieregularnie, zwykle w obsłudze 2-3 obiegów.

 

2011-01-11

mouset