Nowości i ogłoszenia

Kosztowna komunikacja

    Władze gmin do których docierają autobusy aglomeracyjne z Krakowa dostaną w najbliższych dniach informację o podwyżce cen za tą usługę, średnio o 11%. Jest to spora część budżetu dla prawie każdej gminy i może zaowocować cięciami liczby kursów, skracaniem tras, i/lub zamianą pojazdów MPK na busy (tańsze). Na marginesie znów busiarze podnieśli problem dofinansowania sugerując, że dla nich dotacje nie musiałaby być takim obciążeniem jak te na rzecz krakowskiego ZIKiT.

     Problem aglomeracji ma dwie sprzeczne idee do pogodzenia, z jednej strony chęć  gmin, aby autobusy docierały do samego centrum Krakowa, z drugiej aby to kosztowało niezbyt wiele. Ale aby obniżyć koszty, to trzeba je racjonalizować, a nie wydawać pieniadze na dublowanie autobusów i tramwajów. W wielu miejscach ZIKiT w ogóle nie bierze pod uwagę interesów swoich mieszkańców i podatników upychając ich do autobusów aglomeracyjnych, któych częstość, pojemność i konserwatywne trasy zmuszają do zaakceptowania przez krakowian pomysłów gmin.

    Jednocześnie chyba żadna gmina nie pozwoliłaby na tak drogocenne "badania" jak puste autobusy linii 522, czy brak spójności przy systemie przesiadkowym.

    Realizacja jakichkolwiek planów wymaga także posiadania odpowiedniej ilości taboru, co będzie przedmiotem naszych kolejnych analiz.

2011-02-20

mouset