W sobotni wieczór, ok. 21:00 kilka kilometrów od granic naszego województwa, na linii 64, szlak Sprowa podg. - Starzyny podg. doszło do czołowego zderzenia na torze numer 1 pociągów: TLK 31100 "Brzechwa" z Przemyśla do stolicy prowadzonego EP09-035 z IR 13126 "Matejko" z Warszawy do Krakowa na haku ET22-1105. Śmierć poniosło 16 osób, w chwili obecnej 51 jest rannych i hospitalizowanych. Z uwagi na tragedię ogłoszono 5 i 6 marca żałobę narodową.
Z powodu wypadku co najmniej do środy pociągi kursujące z Warszawy i Łodzi przez CMK i linię 64 do Krakowa pojadą trasą objazdową znaną z jesieni przez Zawiercie, Dąbrowę Górniczą, Jaworzno Szczakową. Remont linii 133 nie rozpoczął się jeszcze na terenie województwa małopolskiego, więc objazdy przebiegać będą dosyć sprawnie. W samym Krakowie po wielu latach przywrócono w ostatnim miesiącu ruch na torze linii 100 (tzw. małej obwodnicy) ze stacji Olsza do stacji Prokocim, włącznie z mostem na Wiśle jak i zrujnowanym wiaduktem na Zabłociu. Ogłoszono też wreszcie przetarg na dalszą odbudowę dużej obwodnicy, uszkodzonej dwa lata temu podczas powodzi. Na marginesie: większość pieniędzy wydana na jej rewitalizację w 2006 i 2007 roku została obecnie zmarnowana wskutek kradzieży. Finansowanie kolei, szukanie oszczędności za wszelką cenę też są wśród potencjalnych przyczyn sobotniej tragedii. Oby wnioski z niej zostały należycie wyciągnięte.
W piątek nad ranem do Krakowa przybył prototyp 405N-Kr zbudowany we wrocławskim Protramie z trzech pudeł 105Na i dwóch niskopodłogowych członów. W asyście nadzoru przejechał z Podgórza do Nowej Huty popołudniu debiutując tym samym na krakowskich torach. W piątek wyjechały też dwa pierwsze solarisy U12 z dostarczonych 20 dla Płaszowa, obsługiwały dwie szczytowe brygady na liniach 169 i 502, w sobotę wyjechało z kolei 7 sztuk, debiutowały na liniach 125, 130, 194, 208 (i tym samym 902) oraz 522. Sukcesywnie do stałej eksploatacji wejdą wszystkie w tym tygodniu zastępując najbardziej wysłużone scanie 113CLL. Zmieni się też rozdział taboru, wiele wskazuje na to, że płaszowska zajezdnia powróci do obsługi linii 192/292. Warto zaznaczyć, że nowe wozy wyposażone są w automaty biletowe. Na tory wyruszył ostatni posiadany GT8S #3045, obsługiwał brygadę 19-03, wyjazdu oczekuje (już długo) #3060, gotowy jest EU8N #3037.
2012-03-05
mouset