W miniony weekend na obiegu TLK 53107 'Norwid' / 31100 'Smok Wawelski' kursował prototypowy elektrowóz produkcji bydgoskiej PESY - 111Ed Gama Marathon, pokazywany na wrześniowych InnoTrans 2012 w Berlinie, a ostatnio testowany przez Lotos Kolej. Od 1 marca rozpoczęły się testy w InterCity, które potrwają prawie miesiąc, lokomotywa zawita znów do Krakowa już 9 marca także z TLK 'Norwid'. Ciekawostką jest fakt, że pojazd posiada pomocniczy silnik spalinowy, a maksymalna jego prędkość wynosi 190 km/h.
PKP PLK ogłosiło listę linii kolejowych, z których utrzymywania zamierza zrezygnować. Podzielono ją na dwie części. W pierwszej znalazły się linie, gdzie ruch faktycznie od kilku dobrych lat praktycznie nie istnieje. W naszym regionie są to odcinki: 103 Trzebinia - Bolęcin, 108 Zagórz - Krościenko, wraz z łącznicą 617, cała 115 od Tarnowa po Szczucin oraz niestety linia 104 od Rabki-Zdroju do Nowego Sącza. Nie oznacza to rozbiórki, ale praktycznie brak utrzymania przejezdności, co na pewno zachęci złomiarzy, a przypieczętuje ich tragiczny już stan techniczny. Na liście rozszerzonej znajdują się odcinki 97 z Suchej do Żywca, 101 z Muniny do Hrebennego, 107 do Łupkowa oraz ... 117 w całości, na której ruch pasażerski funkcjonuje doskonale, a pierwszy odcinek rewitalizowano niemałym kosztem w 2006 roku. Ot, logika PKP.
Niewykluczone, że wobec takich planów jedną z ostatnich okazji do podróży piękną linią 104 będzie 'Kolej na Majówkę' 2013. Tegoroczny przejazd z Nowego Sącza do Chabówki zaplanowano na 26 maja, a skład poprowadzi Ty42-107. Inne karty historii możemy oglądać na linii 117 z Wadowic do Bielska, gdzie z pociągami Kolei Śląskich ostatnie kilometry wyjeżdża jeden z ostanich czynnych elektrowozów serii EU06. W marcu w dni nieparzyste pojawia się na porannym obiegu (7.05 z Bielska, 9.05 z Wadowic), a w parzyste popołudniu (rozpoczyna kursem 12.43 do Andrychowa). Pozostałe połączenia obsługiwane anglikiem to pociągi relacji Bielsko - Wodzisław Śląski przez linię 148 Pszczyna - Rybnik oraz z Wodzisławia do Rybnika i z Rybnika do Pszczyny realizowane w pozostałych częściach dnia.
Plany inwestycyjne na kolei można ocenić po regulaminie zamawiania tras na rozkład jazdy od 13 grudnia 2013 r. Na długich odcinkach linii 91 i 133 (Rudzice - Rzeszów oraz Kraków Główny - Jaworzno Szczakowa) przeiwdywany jest ruch po jednym torze. Pomiędzy ruchem feryjnym i wakacyjnym zamknięta będzie linia 97 pomiędzy Stryszowem a Suchą, co wiąże się z przeniesieniem trasy nad zbiornikiem na Skawie. Podobnie długie zamknięcie czeka linię 71 z Ocic do Rzeszowa. Po zleconym opracowaniu projektu ruszą być może prace przy łącznicy Krzemionki - Zabłocie w Krakowie, która oprócz skrócenia czasu jazdy do Zakopanego ma pomóc w rozwoju kolei aglomeracyjnej, podobnie jak wpisana na listę dofinansowań budowa czterech przystanków szybkiej kolei aglomeracyjnej na terenie miasta: Bronowice, Złocień, Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz Prądnik Czerwony. Patrząc na wykorzystanie wyremontowanej stacji Wadowice i losy jednostki EN61 nasza redakcja pozwala zachować jak narazie sceptycyzm wobec pięknych planów.
2013-03-04
mouset