Od dłuższego czasu, głównie z powodów finansowych nie oglądaliśmy większych remontów sieci tramwajowej i drogowej w Krakowie. Zmieni się to 1 lutego, gdy rozpocznie się długo anonsowany remont ciągu Mogilska - Jana Pawła II. Na początku zostanie wyłączony on w całości, aby w drugim etapie możliwe było skierowanie ruchu do Wieczystej. Oto zmiany jakie nastąpią w ruchu tramwajów i autobusów.
Linie tramwajowe 5 i 9 nie będą kursować, a 1 i 14 tras i częstotliwości nie zmienią, ale na linii 14 pojawią się pojazdy NGT8. Liniom 4, 10 oraz 52 wyznaczono objazd przez Powstania Warszawskiego i aleję Pokoju. Spadnie częstotliwość linii 52 do 10 minut, a 22 do 20 minut (22 trasy nie zmieni).
Pojawią się linie zastępcze:
W czasie remontu wykorzystane też zostaną linie autobusowe:
Nasz komentarz
Układ linii na czas remontu nie jest dużym zaskoczeniem, chociaż linie 11 i 19 można było zagospodarować tak, aby nie było konieczne urachamianie linii typu 70 czy 72. Zresztą układ ten potwierdza małą rolę Kombinatu jak też i forsowaną z uporem magistralność linii 52. Pojazdy NGT8 zapewne pochodzić będą z linii 13, tak więc spadnie pojemność tramwajów jadących z Bieżanowa, gdyż 75 obsłużą albo EU8N, albo GT8S. Podobnie będzie z Kurdwanowem, bo z linii 24 znikną trójskłady (przeniesionie na 52). Warto też zwrócić uwagę, że na Powstania Warszawskiego przewidziano ruch 33 pociągów tramwajowych w ciągu godziny. Chyba jednak lepiej, gdyby 10 pojechało Grzegórzecką, a 19 do Borku.
Linię 704 ma obsługiwać Mobilis. Pojawiły się też przypuszczenia, że roboty wymuszą skierowanie autobusów 12-metrowych na trasy wzdłuż budowanego torowiska. Autobusów potrzebnych będzie sporo, sam 724/744 to ponad dwa razy więcej niż teraz czyli ok. 10 pojazdów, doliczając 182/482 potrzebnych będzie ok. dwudziestu. Na liniach 128 i 163 zwiększone zostanie wykorzystanie taboru. Być może do zajezdni Płaszów zdąży dojechać kilka zamówionych solarisów, a coś zostanie ewentualnie zawieszone na okres ferii. Remontowany ciąg cechuje nierównomierne zapełnienie tramwajów poza ruchem tranzytowym za wyjątkiem okolic Wieczystej, co może w okresie ferii zimowych i zaraz po nim wymusić weryfikację planów przewozowych.
Jak na razie ofertę należy uznać za bardzo dobrą, a jej mankamenty zobaczymy w rzeczywistości po 15 lutego. Czujność wzmagają takie przykłady jak linia 163, która będzie całodzienna, ale kosztem swojej własnej trasy, a jej drugi kurs jak realizował midibus z linii 110 tak nadal to robi wbrew słodkim snom rodem z ZIKiT.
2014-01-20
mouset