Nowości i ogłoszenia

Remont z prawdziwego zdarzenia

   Od dłuższego czasu, głównie z powodów finansowych nie oglądaliśmy większych remontów sieci tramwajowej i drogowej w Krakowie. Zmieni się to 1 lutego, gdy rozpocznie się długo anonsowany remont ciągu Mogilska - Jana Pawła II. Na początku zostanie wyłączony on w całości, aby w drugim etapie możliwe było skierowanie ruchu do Wieczystej. Oto zmiany jakie nastąpią w ruchu tramwajów i autobusów.

 

   Linie tramwajowe 5 i 9 nie będą kursować, a 1 i 14 tras i częstotliwości nie zmienią, ale na linii 14 pojawią się pojazdy NGT8. Liniom 4, 10 oraz 52 wyznaczono objazd przez Powstania Warszawskiego i aleję Pokoju. Spadnie częstotliwość linii 52 do 10 minut, a 22 do 20 minut (22 trasy nie zmieni).

 

   Pojawią się linie zastępcze:

 

  • 70 z Czerwonych Maków do Dworca Towarowego przez Pawią co 10 minut tylko w godzinach szczytu i tylko w dni powszednie
  • 72 co 20 minut z Borku Fałęckiego do Dąbia tylko w dni powszednie w godzinach 6-19
  • 75 z Nowego Bieżanowa do Krowodrzy Górki przez tunel jako połączenie części linii 5 i 9 co 20 minut codziennie
  • 77 z Piastowa do Walcowni, co 20 minut, tylko w godzinach szczytu i tylko w dni powszednie.

 

W czasie remontu wykorzystane też zostaną linie autobusowe:

 

  • 128 pojedzie zamiast Pilotów i Brodowicza przez Meissnera do pętli przy Powstańców Wielkopolskich z f do kwadransa.
  • 182 i 482 pojadą także co kwadrans tworząc takt co 7,5 minuty
  • 124 i 424 zmienią się w 724 i 744 i zostaną skierowane przez aleję Jana Pawla II do Dworca Czyżyny, każda z nich też pojedzie co 15 minut.
  • 704 pojedzie z Ronda Mogilskiego do Ronda Czyżynskiego co 5 minut w szczycie, swoją rolę odegra też linia 163, ktorej brygady przemienią się ze szczytowych w całodzienne, ale w swoich nowych godzinach pracy dojadą tylko do Alei Przyjaźni (w szczycie f =24, poza 30).

 

     Nasz komentarz

   Układ linii na czas remontu nie jest dużym zaskoczeniem, chociaż linie 11 i 19 można było zagospodarować tak, aby nie było konieczne urachamianie linii typu 70 czy 72. Zresztą układ ten potwierdza małą rolę Kombinatu jak też i forsowaną z uporem magistralność linii 52. Pojazdy NGT8 zapewne pochodzić będą z linii 13, tak więc spadnie pojemność tramwajów jadących z Bieżanowa, gdyż 75 obsłużą albo EU8N, albo GT8S. Podobnie będzie z Kurdwanowem, bo z linii 24 znikną trójskłady (przeniesionie na 52). Warto też zwrócić uwagę, że na Powstania Warszawskiego przewidziano ruch 33 pociągów tramwajowych w ciągu godziny. Chyba jednak lepiej, gdyby 10 pojechało Grzegórzecką, a 19 do Borku.

   Linię 704 ma obsługiwać Mobilis. Pojawiły się też przypuszczenia, że roboty wymuszą skierowanie autobusów 12-metrowych na trasy wzdłuż budowanego torowiska. Autobusów potrzebnych będzie sporo, sam 724/744 to ponad dwa razy więcej niż teraz czyli ok. 10 pojazdów, doliczając 182/482 potrzebnych będzie ok. dwudziestu. Na liniach 128 i 163 zwiększone zostanie wykorzystanie taboru. Być może do zajezdni Płaszów zdąży dojechać kilka zamówionych solarisów, a  coś zostanie ewentualnie zawieszone na okres ferii. Remontowany ciąg cechuje nierównomierne zapełnienie tramwajów poza ruchem tranzytowym za wyjątkiem okolic Wieczystej, co może w okresie ferii zimowych i zaraz po nim wymusić weryfikację planów przewozowych.

 

    Jak na razie ofertę należy uznać za bardzo dobrą, a jej mankamenty zobaczymy w rzeczywistości po 15 lutego. Czujność wzmagają takie przykłady jak linia 163, która będzie całodzienna, ale kosztem swojej własnej trasy, a jej drugi kurs jak realizował midibus z linii 110 tak nadal to robi wbrew słodkim snom rodem z ZIKiT.

2014-01-20

mouset