W Warszawie planowane większe zmiany są wcześniej poddawane dyskusji z pasażerami. Oni mają prawo przesyłać swoje uwagi do projektów proponowanych przez urzędników. W Krakowie jest wręcz odwrotnie. To młodzi ludzie przywożą gotowe i fachowo przygotowane pomysły, których wprowadzenie w życie nie wymaga dużo czasu. Niestety jedyną odpowiedzią Zarządu Dróg i Transportu są słowa "nie da się". Kilka dni temu na stronie internetowej pojawiły się dwa komunikaty. Pierwszy dotyczy uruchomienia nowych linii mikrobusowych, które będą obsługiwać ulice o małym natężeniu ruchu, ale wymagające wprowadzenia regularnej komunikacji. Będą to linie oznacze numerami "2xx". Te zmiany zostają wprowadzone w życie 1 marca 2008. Pasażerowie wiedzą o tym już dziś. W Krakowie informuje się opinię publiczną czasem jeden, dwa dni wcześniej, nie wspominając już o tym, że nikt nie potrafił z krakowianami w tym zakresie wcześniej rozpocząć dialogu. Gdyby taki był można byłoby założyć, że linia "182" kończyłaby swój bieg w okolicach dworca kolejowego, a nie na ul. Podgórskiej.
Zmiany w stolicy mają także objąć sieć tramwajową:
- w szczycie linie tramwajowe mają kursować co 5 i 10 minut, z wyjątkiem "20" jeżdżącej na trasie Koło <=> Boernerowo, dla niej planuje się częstotliwość 15 minut
- zakłada się likwidację linii "21", dziś łączącej Żerań FSO i Dworzec Wschodni (trasa podstawowa to Wiatraczna <=> Żerań FSO). W zamian za nią na trasie skróconej z Koła (dziś Nowe Bemowo) miałaby jeździć "23", która zamiast zawracać przy Ratuszowej jechałaby dalej Jagiellońską do Żerania FSO. Kiedyś tę relację obsługiwała linia "43".
- skrócenie linii "2" do Piasków (na odcinku Piaski <=> Koło składy dwuwagonowe nie są potrzebne)
- wydłużenie linii "28" do Koła, która przejęłaby zadanie obsługi tego odcinka za skróconą "2". "28" obsługują pociągi 1x105N
- skrócenie "24" do Wiatracznej - uzasadnia się to zbyt dużą częstotliwością linii na tym odcinku.
- wydłużenie "22" do Gocławka - przejmuje w zamian za skasowaną "24".
- linia "46" ma kursować na trasie DT Wola (zajezdnia Wola) <=> Ratuszowa ZOO
Są to na razie jedynie propozycje. Wspólnie z mieszkańcami Warszawy ma zostać opracowana optymalna wersja zmian. Czy kiedykolwiek takiego modelu opracowywania istotnych zmian doczekamy się w naszym mieście? Dodajmy, że od dziś w Warszawie nie kursuje linia "15" (Huta <=> Okęcie). W zamian za nią do Okęcia kursuje "35" jadące do Nowego Bemowa. Utworzono natomiast nową linię tramwajową "14" łączącą Służewiec z Banacha. "10" skrócono do pętli przy ul. Woronicza.
14.02.2008
2010-02-03
prezes