Z końcem maja linia „5” ma zmienić trasę. Pojedzie tunelem KST pomijając ul. Długą, Basztową i Lubicz. Korekta tej trasy wydaje się być oczywistą, więc dziwi fakt, że dopiero teraz ją się wprowadza. Taką decyzję należało powziąć od razu kierując do tunelu dwie linie: wspomnianą „piątkę” i tramwaj „50”.
W związku z tym na ul. Długiej jedyną sensowną linią pozostanie „trójka”. Planuje się reaktywowanie „siódemki”, aczkolwiek nie będzie to tramwaj na historycznej trasie do Dąbia.
„7” zastąpi czasową „74”, która została wyodrębniona ze szczytowych kursów „24” utworzonych zaledwie kilka tygodni temu. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przekonywał wtedy, że wzmocnienie linii „24” jest konieczne na całej trasie, aczkolwiek rzeczywiste potrzeby temu przeczyły. Szczęśliwie jednak powzięto kroki, aby polepszyć ofertę na najbardziej obłożonym odcinku „24” czyli między Kurdwanowem a I obwodnicą.
Zamiast tramwaju „74” do Cmentarza Rakowickiego będzie połączenie z ul. Kamienną przez ul. Długą.”7” ma zawracać na Dworcu Towarowym. ZIKiT planuje także zlikwidować co drugi kurs linii „51”. Tym samym będzie kursować ona tylko co dwadzieścia minut. Pory jej funkcjonowania mają pozostać bez zmian. Rzecznik ZIKiT dodatkowo podaje, że ograniczenie oferty na linii „51” zrekompensuje nowa linia „7”. Oczywiście jest to nieprawdą, bowiem linia „7” nie zostanie utworzona ze zlikwidowanych kursów „51”.
W wyniku tych zmian, znacznie pogorszy się oferta przewozowa pomiędzy ul. Basztową a Kamienną. W godzinach pozaszczytowych oraz weekendy, gdzie i tak oferta przewozowa jest uboga i konsekwentnie pogarszana, ul. Długą pojadą tylko wozy linii „3”.
Korekta tras niestety nie obejmie linii „12”. Rada Dzielnicy Prądnik Biały nie zgadza się na to, aby linia ciesząca się powodzeniem na jej pierwotnej trasie kończyła bieg na Dworcu Towarowym, gdzie okolica nie generuje potoków pasażerskich. Postulowane jest przywrócenie podstawowej trasy „12” do Krowodrzy Górki. Oddana do użytku linia tramwajowa na ul. Pawiej jest bowiem najszybszym korytarzem łączącym osiedle z centrum miasta. Wykorzystuje ją tylko linia „19”, która do skrzyżowania pod Dworcem przyjeżdża często przepełniona. W proponowanym układzie przywrócenie poprzedniej trasy „12” wraz z całotygodniowym rozkładem jest konieczne. Przypomnieć należy, że Bronowice od marca mają także mniej atrakcyjną ofertę przewozową. Dotyczy to porannego szczytu przewozowego, gdy „12” jeszcze nie funkcjonuje. Również w weekendy mieszkańcy nie mogą skorzystać z tej linii. Wieczorne kursy wykonywane w niedziele w kierunku Bronowic cieszyły się sporym zainteresowaniem pasażerów PKP i PKS powracających z weekendów poza miastem. Pod Galerią do „12” wsiadało wielu chętnych.
Radni Dzielnicy zainteresowani przywróceniem „12” do osiedla Krowodrza Górka słusznie wskazali na fakt, że nowa trasa „5” będzie krótsza, stąd zaoszczędzone pieniądze można przesunąć na przedłużenie „12”. Dodać można także, że spora liczba wozokilometrów ograniczona zostanie przez przerzedzenie rozkładu „51”.
Jeśli wprowadzone zostaną zmiany proponowane przez ZIKiT bez uwzględnienia postulatów dotyczących „12” oferta przewozowa w Krakowie ponownie zostanie ograniczona. Na krakowskie ulice wyjedzie 5-6 pociągów tramwajowych mniej. „Piątkę” obsłuży tylko pięć brygad (dziś sześć), a na linii „51” zamiast 10 pociągów pojawi się pięć. Ilość brygad linii „7” pozostanie najpewniej taka sama jak obecnie na linii „74”.
Kolejny raz ZIKiT udowadnia, że prowadzi chaotyczną politykę komunikacyjną. Niby wprowadza się kolejne zmiany, co stwarza pozory, że urzędnicy dostosowują rozkłady i trasy do potrzeb. Jednak prawda wydaje się być gdzieś indziej. Zmiany nie są konsultowane z mieszkańcami. Są one wprowadzane na wskutek krótkotrwałego impulsu, u którego podstaw leży zamysł „przekonajmy się co będzie”. Takiego działania prowadzić nie można, gdyż operuje się najbardziej wartościowymi środkami jakimi są publiczne pieniądze. Trudno jednak spodziewać się pozytywnych efektów działania, jeśli urzędników nie interesują głosy mieszkańców Krowodrzy Górki w sprawie „12” lecz kampanie reklamowe firmy Mobilis.
21.05.2009
2010-02-03
prezes