Tramwaje Duewag GT8S wyprodukowano dla przedsiębiorstwa komunikacyjnego w Dusseldorfie w latach 1973-5 w ilości 69 sztuk, z czego 4 posiadały przedział barowy. W późniejszym okresie 36 egzemplarzy przystosowanych zostało do eksploatacji na trasie dusseldorfskiego premetra (GT8SU) m.in. poprzez skrócenie wysokości drzwi z przystosowaniem do wysokich peronów. Krakowskie MPK w podpisanej w 2009 roku umowie zamierza docelowo sprowadzić pozostałe 29 niezmodernizowanych pojazdów, za ok. 40 tysięcy euro każdy.
Dane techniczne:
pojazd/producent: GT8S Duewag Dusseldorf
typ wagonu: silnikowy, trójczłonowy, dwukierunkowy
rok produkcji: 1973-5
szerokość toru: 1435mm
długość całkowita: 25645 mm
szerokość całkowita: 2470 mm
wysokość całkowita: 3460 mm
masa własna: 26,8 t
liczba miejsc stojących/siedzących: 174+51+1 (226)
liczba osi/wózków: 8/4 (2 skrajne jezdne)
liczba drzwi: 4 pary, na obu burtach
moc silników/liczba: 150kW x 2
prędkość maksymalna: 70 kmh
numery taborowe MPK: 3037 do 3065, od października 2011 wagon #3037 przenumerowano na #3050, który nigdy nie wyjechał z powodu wypadku
Pojazdy GT8S wyróżnia długość prawie 26 metrów i szerokie przestronne wnętrze, sporą wadą są tylko cztery pary drzwi spowalniające wymianę pasażerów, a wagon pojemnością odpowiada składowi 105Na.
Pierwszy wagon, numer #3037 przyjechał w sierpniu 2009 roku. Jego jak i kolejne wyposażono w pełny komplet wyświetlaczy, tablice pokazujące numer linii oraz nazwę pętli na ścianach czołowych pojazdu, dwie boczne (z każdej strony) tablice elektroniczne, dwie brygadówki, dwie tablice przystankowe, tzw. "choinki" wewnątrz pojazdu oraz dwa wewnętrzne wyświetlacze w kabinach motorowych. Początkowo pozostawiano oryginalną tapicerkę, w kolejnych pojazdach sukcesywnie wymieniano na krakowskie poszycia. W części pojazdów wymieniono uchylne okna. Schemat malowania to miejskie barwy biało-niebieskie, niebieski kolor nad linią okien, między nimi oraz w szerokim pasie pod nimi, następnie pas biały i ponownie niebieski na dole burt. Dodatkowo pomiędzy reflektorami znajduje się szeroki niebieski pas. Taki schemat mają wszystkie GT8S począwszy od drugiego pojazdu #3049, bowiem pierwszy #3037 ma zdecydowanie cieńszy niebieski pas poniżej linii okien i szersze białe burty. Warto zaznaczyć, że od czerwca 2010 został oklejony reklamą całopojazdową i te różnice są niewidoczne. Pierwszym pojazdem z Dusseldorfu, który otrzymał reklamę był wagon #3054, w barwach wydawnictwa Biały Kruk kursował od maja do września 2010. We wrześniu 2010 trzecim wagonem GT8S w reklamie całopojazdowej został #3039. Oba pojazdy ze swoimi reklamami (Biały Kruk oraz CH Tandeta) pozostawały do końca roku 2012, po modyfikacji ekspozycji w kwietniu 2011 r.
Wszystkie wagony GT8S stacjonują w Podgórzu. Pierwszy sprowadzony wagon #3037 wszedł do liniowej eksploatacji w sobotę, 28 listopada 2009 obsługując brygadę 23-03. Następnego dnia pojawił się na brygadzie 19-02, kolejne pojazdy wprowadzano do eksploatacji na tą linię, tak że w krótkim dosyć czasie spotkanie na niej składu 105Na stało się rzadkością. Na koniec 2009 roku MPK eksploatowało 3 pojazdy (liniowo 1), a na koniec 2010 – 17, w maju 2011 kursowało 21 sztuk GT8S. W kwietniu 2010 roku przeprowadzono nocny test składu dwóch wagonów GT8S. Aktualnie przygotowywany jest pojazd #3060, który z racji wypadku otrzyma ścianę czołową na wzór EU8N.
Dusseldorfskie dwukierunkowce zastępowały składy 105Na na kolejnych brygadach linii 19, włącznie z brygadą 19-06, która wykonywała w rozkładzie jazdy 2009/2010 pracę na linii 8. Wakacyjny rozdział taboru w 2010 roku wprowadził GT8S na linie 9, na której pozostały do dziś przez cały tydzień oraz 10 i 14 (weekendy). Od 4 sierpnia 2010 cztery wagony skierowano do obsługi nowej linii 20 na trasie Szklarska – Bronowice po uruchomieniu pierwszego etapu linii do Małego Płaszowa. Na tymczasowej końcówce „Szklarska" do zmiany kierunku wykorzystano możliwość dwukierunkowej jazdy tych wozów. Po uruchomieniu w listopadzie 2010 całej trasy wagony GT8S pozostały na kilka miesięcy na linii 20. Następnie wprowadzono je do eksploatacji na część brygad linii 24 oraz 23-01 (niestale), GT8S wystąpiły także na linii 3 (wakacje 2010), 6 (remont Wielickiej w maju 2011), 8 (łączenie prac 19-06) i zastępczej 79. Dzięki łączeniom prac brygad linii 9 i 10 na pojawiają się także na pierwszych i ostatnich kursach linii 22. Dzięki objazdom dwukierunkowce pojawiły się także na trasie do Pleszowa oraz w tunelu pod dworcem głównym.
Wakacje 2011 zapiszą sie jako nowy rozdział w historii tych wagonów, pojazdy #3059 oraz 3065 wypożyczono do Poznania, wraz z partią 6 wagonów mających dotrzeć z Dusseldorfu. Pojazdy #3045, 3046, 3048, 3052, 3053, 3055 kursowały tam w oryginalnych bordowo-kremowych barwach, wraz z niemieckimi reklamami. Wspomagały one remont tamtejszej sieci na przełomie 2012r. z uwagi na konieczność użycia pojazdów dwukierunkowych. W okresie wakacji 2011 liniowo obsługiwały trasę 'trójki' oprócz linii 9, 10/40 i 19, a dzięki łączeniom pojawiły się na linii 13. Jednocześnie, w lipcu 2011, ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej przebudowy wagonu GT8S na wagon z członem niskopodłogowym. Czyżby pomyślano o następcach trójskładów 105Na?
Kolejny rozdział w historii pojazdów z Dusseldorfu rozpoczął się 30 grudnia 2011 wraz z uruchomieniem pierwszego etapu trasy na Ruczaj. GT8S skierowano do obsługi nowouruchomionej linii 12 z Ruczaju do Wieczystej oraz linii 18 skierowanej tam z Łagiewnik. Oprócz tego ilostan wagonów pozwalał na początku roku 2012 na obsługę części brygad linii 9 i 19, jednak wkrótce powróciły z wypożyczenia do Poznania dwa pojazdy oraz sprowadzono nieużywane dotąd wagony #3052, 3053, 3045. Tym samym widok podgórskich składów na liniach 9 i 19 znów stał się historią. Z uwagi na plan zwiększenia ilostanu EU8N wagon #3037 przenumerowano w październiku 2011 na #3050 po rozbitym tramwaju z importu, choć nadal pozostał on w reklamie całopojazdowej.
Wakacje 2012, podobnie jak poprzednie, także zapisały się w historii dusseldorfskich dwukierunkowców. Na początku sierpnia, na linii 19 zadebiutował długo oczekiwany wagon #3060 wyróżniający się nowymi ścianami czołowymi, przypominającymi wagony EU8N, zaś z końcem miesiąca przyjechały do Krakowa ostatnie wozy z Poznania (3046, 3048 i 3055), które po przystosowaniu do ruchu wyjechały na ulice.
W grudniu na torowiskach Krakowa pojawił się #3046, a miesiąc później #3048, na pierwszą liniową jazdę #3055 czekaliśmy do kwietnia 2013r. Remarszrutyzacja z dnia 17 listopada 2012 przydzieliła pojazdy GT8S na linie 6 (od kwietnia część brygad przejęły NGT6), 9, 19 oraz 23. Jeden z nich pełni także służbę jako rezerwa, na koniec 2012 w ruchu pozostawało 27 pojazdów. Wszystkie 28 wozów kursuje obecnie po ulicach Krakowa, choć wykorzystywanych jest zaledwie ok. 18 pojazdów.
2011-05-17
mouset