Po pierwszym, nowym autobusie zakupionym przez MPK Kraków na początku lat dziewięćdziesiątych jakim był MAN SG242 władze miasta zdecydowały o nabyciu od szwedzkiego koncernu Scania całej serii przegubowych autobusów niskowejściowych z obniżoną na 2/3 powierzchni podłogą serii CN113ALB. Pierwsze pojazdy dotarły latem 1992 roku, aby w drugiej połowie sierpnia zadebiutować na nieistniejącej już linii 119 łączącej ówczesną końcówkę Dworzec Główny na Worcella z Borkiem Fałęckim. Pojazdy otrzymały numery #38001-38015 i zostały zakwaterowane w nieistniejącej obecnie zajezdni Czyżyny. Oprócz linii 119 skierowano je do obsługi linii 105 i 114.
W 1993 roku wiosną MPK dokupiło jeszcze pięć pojazdów (#38016-38020), a w 1996 roku dalsze dziesięć (#38021-38030). W 1993 roku zajezdnia Czyżyny przejęła większość brygad linii 164 i to tam codziennie kierowano aż 7 pojazdów tej serii, ponadto po 5 sztuk obsługiwało linie 114 i 119, a pozostałe z czasem pojawiały się na 105, 124, 144, 173, 179. W 1998 roku cała seria, po likwidacji czyżyńskiej 'stajni' została przeniesiona do zajezdni w Płaszowie otrzymując numery #48001-48030, a po zmianie zasad oznaczania #PE071 - PE100.
Autobusy marki Scania wyróżniały się wówczas, silnikiem umieszczonym z tyłu i napędzającym trzecią oś, wentylacją wnętrza nad siedzeniami, lampkami oświetleniowymi do czytania (!) oraz wyciszeniem i doskonałym wykończeniem wnętrza i siedzeń pojazdu. Te cechy szybko dostrzegli i docenili pasażerowie. Właściwie jedynym mankamentem był niemiłosierny zaduch w upalne dni, z kolei ogromną zaletą - niska awaryjność. Scanie wyposażone były w "filmy" - nazwy 26 końcówek ( w tym 'Kostrze', 'Skawina' i 'Wieliczka' !) oraz 'Awaria' i 'Zjazd do zajezdni' przewijanych niewielką korbką za ścianą czołową po dotarciu do ostatniego przystanku. Rolę systemu informacji pasażerskiej pełniła taśma z nagraną listą przystanków, następnych oraz możliwościami przesiadek, której synchronizacja zależała od kierowcy pojazdu. Od samego początku pojazd #38002 był obiektem eksperymentów inżynierów z AGH z wyświetlaczami końcówek, dat, imienin.
Na skalę masową w latach 2002-2004 wraz z kasacjami Jelczy 120M rozpoczęto montaż ich wyświetlaczy typu KZŁ, pierwszymi wozami były PE080, 084, 085, 093. Nie były zbytnio czytelne, ale pozwalały zastąpić obskurne białe tablice z koncówką wsadzane za przednią szybę, głównie na linii 152. Proces wymiany 'filmów' (potem już na pomarańczowe wyświetlacze R&G i Pixel) w pierwszej dwudziestce zakończono z początkiem 2008 roku.
W 2005 roku, po 13 latach eksploatacji podjęto pierwsze próby modernizacji wnętrza pojazdu PE072. Wymieniono fotele pasażerskie, tapicerkę ścienną, wykładzinę podłogi, 'filmy' i co charakterystyczne dla patrzącego z zewnątrz podwójne, zespolone szyby sprawiające wrażenie zaparowanych wymieniono na pojedyncze. Zamontowano też więcej odsuwanych okienek w miejsce uchylnych lufcików i odnowiono lakier oraz zakonserwowano elementy napędu. Do początku 2007 roku zmodernizowano pierwszą dziesiątkę pojazdów, a do 2008 roku dalsze sześć. Pojazdy PE087, PE089, PE090 nie dotrwały tego momentu i po ponad 17 latach eksploatacji zostały wycofane z końcem 2010 roku w oryginalnym stanie, w latach 2008-2010 zmodernizowano pozostałą dziesiątkę.
Dostawa jesienią 2011 roku solarisów U18 do Płaszowa rozpoczęła masowe wycofywanie scanii CN113ALB. Latem 2012 jeździło ich jeszcze siedem: PE072, 080, 081, 084, 091, 095, 100. Po przeniesieniu na Biskupińską alby dominowały na liniach do Kurdwanowa: 124, 144, 179 oraz na 105, 114, 152. Po reformie układu linii i otwarciu trasy tramwaju do Kurdwanowa skierowano je na Ruczaj (114, 124, 128), pozostały na 105, 144, a pojawiły się na 129, 172 i 173, a z czasem, po dostawach taboru, początkowo w weekendy na 139 i 501, a na co dzień na liniach 112, 130, 159, 163, 174. Jedyne, tak długo eksploatowane oraz modernizowane wozy (PE072 19 sierpnia 2012 skończy 20 lat eksploatacji) zaliczyły też epizody na liniach 103, 106, 132, 134, 142, 169, 184, 502 oraz wiele lat na liniach nocnych, cmentarnych i objazdowych.
Dane techniczne:
Scania CN113ALB autobus klasy MEGA, niskowejściowy, przegubowy.
Długość: 17925mm, szerokość: 2500mm, wysokość: 3200mm
Zwis przedni: 2800mm, tylny: 2895mm, wysokość podłogi: 705mm (drzwi I - III), 855mm (IV)
Masa własna: 16902 kg, maksymalna: 28100 kg
Liczba miejsc: 150, w tym 45 siedzących (przed modernizacją odchylanych kanap 49!)
Drzwi: czworo, pneumatyczne, pierwsze uchylne do środka, pozostałe odskokowo-uchylne
na zewnątrz, drugie i trzecie dwuskrzydłowe, czwarte - jednoskrzydłowe
Silnik: Scania DSC 11.21, moc 235 kW, pojemność 11,0 l
Skrzynia biegów: GAV 781R (PE071-090) / Voith 864 (PE091-100), czterobiegowa
Zawieszenie: pneumatyczne, na miechach powietrznych, regulowanej wysokości
Hamulce pneumatyczne, bębnowe. Konstrukcja na kratownicy stalowej.
Koła 295/80 R22,5 , druga i trzecia oś - bliźniaki
Oświetlenie przedziału pasażerskiego - szyna centralna , halogenki (demontowane modern.)
Prędkość max. 80 kmh, zbiornik paliwa 300 l
Kabina częściowo zabudowana, ogrzewanie Webasto
Eksploatacja:
PE071 1992 - 2011 PE072 1992 - 2013 PE073 1992 - 2011
PE074 1992 - 2012 PE075 1992 - 2011 PE076 1992 - 2011
PE077 1992 - 2011 PE078 1992 - 2011 PE079 1992 - 2011
PE080 1992 - 2013 PE081 1992 - 2013 PE082 1992 - 2011
PE083 1992 - 2011 PE084 1992 - 2013 PE085 1992 - 2012
PE086 1993 - 2012 PE087 1993 - 2010 wycofana z ruchu bez modernizacji
PE088 1993 - 2012 PE089 1993 - 2010 wycofana z ruchu bez modernizacji
PE090 1993 - 2010 wycofana z ruchu bez modernizacji PE091 1996 -
PE092 1996 - 2011 PE093 1996 - 2012 PE094 1996 - 2011
PE095 1996 - PE096 1996 - 2011 PE097 1996 - 2011
PE098 1996 - 2011 PE099 1996 - 2011 PE100 1996 -
W lutym 2013, w ruchu nadal pozostawało wspomniane siedem pojazdów. Remarszrutyzacja przydzieliła je do linii 429 i 439. Sporadycznie występują na 128, 139, 159, głównie w dni bez nauki szkolnej, z początkiem kwietnia po ostatniej dostawie SU18, na Wolę, odstawiono najstarsze cztery sztuki: PE072, 080, 081 i 084.
2012-08-07
mouset